Jak uczyć dorosłych?

Według amerykańskiego raportu „Wiadomości i raport światowy” liczba dorosłych osób uczęszczających do szkół wyższych wzrosła o ponad 50 procent w latach 1991-2011. Ten trend pokazuje, że dzisiejsi nauczyciele i trenerzy korporacyjni muszą dostosować się do różnych potrzeb, stylów uczenia się i wyzwań, jakie stawia nauczanie dorosłych uczniów.

Nauczanie dorosłych – skuteczne techniki

Dzięki zrozumieniu dorosłych uczniów możesz stać się lepszym pedagogiem lub trenerem. Oto sześć kluczowych strategii nauczania, aby uczynić lekcje bardziej przydatnymi dla dorosłych. Pamiętaj o tym, że Studenci dorośli naprawdę trzymają się lekcji, które ich zdaniem są istotne i ciekawe. Muszą zrozumieć, jak umiejętności, których się uczą poprawią ich codzienne życie. Jeśli wierzą, że lekcja będzie miała wymierny wpływ, o wiele bardziej prawdopodobne będzie zaangażowanie i internalizacja lekcji. Jak można to osiągnąć? Branża e-learningowa dotycząca zasobów edukacyjnych. Branża zaleca rozważenie „prawdziwej wartości dostarczanego doświadczenia edukacyjnego”. Podczas nauczania dorosłych nauczyciele i trenerzy powinni brać pod uwagę rzeczywisty wpływ na to  jak dana osoba pracuje lub współdziała z rodziną. Przypomnij uczniom, że lekcja matematyki może pomóc im lepiej zrozumieć, co robią każdego dnia lub, że kurs da im doświadczenie, którego potrzebują, by rozwinąć swoją karierę. Rzeczywiste wyniki zainspirują dorosłego ucznia do podjęcia większego wysiłku w trakcie kursu. Zapamiętaj, że Jedną z wielu różnic pomiędzy dorosłymi uczniami i ich młodszymi odpowiednikami jest doświadczenie. Kształcenie dorosłych musi opierać się na fakcie, że uczniowie mają znacznie więcej doświadczenia życiowego. Oznacza to, że twoje treści edukacyjne muszą odzwierciedlać poziom wykształcenia, jakie posiadają, jakie jest ich codzienne życie i czego szukają w kurach. Jeśli uczysz w grupie certyfikacyjnej dla inżynierów, musisz używać terminologii i pojęć, z których korzystają na co dzień. Nieprzestrzeganie tego spowoduje, że Twój kurs będzie mniej zrozumiały.

Czym różni się nauczanie dorosłych?

Zapoznaj się z cechami dorosłych uczących się, które różnią się od dzieci uczących się. Zobacz artykuł „Zintegruj emocje z lekcjami”. Skuteczne nauczanie dorosłych oznacza pamiętanie, że uczniowie często identyfikują się bardziej z treściami stymulowanymi emocjonalnie. To sprawi, że twój kurs będzie bardziej zrozumiały i może dać pozytywną zachętę i motywację, które uczeń musi odnieść. Można to osiągnąć poprzez opowiadanie historii. Korzystaj z doświadczeń w życiu codziennym, niezależnie od tego, czy są to doświadczenia własne, czy uczniów. Stwórz element wizualny, który będzie towarzyszyć lekcji i spróbuj współdziałać z innymi. Gdy treść ma emocjonalny związek z dorosłymi uczniami, będą oni zwracać większą uwagę na lekcję. Zachęć do eksploracji. Tradycyjne populacje studenckie lubią być nauczane, ale dorośli słuchacze wolą często bardziej samodzielne zgłębianie tematu. Ten format jest często nazywany „nauczaniem dydaktycznym”, zgodnie z edukacją dorosłych i uczeniem się przez całe życie: teoria i praktyka. W nauczaniu dydaktycznym zajęcia i zadania mają na celu umożliwienie uczniom samodzielnego uczenia się. Głównym tematem lekcji jest pytanie lub problem, na który należy odpowiedzieć lub rozwiązać. Dzięki temu uczniowie mogą zintegrować swoje osobiste doświadczenia z tym, czego się uczą. Nauczyciele powinni oferować projekty grupowe, które inspirują prawdziwą współpracę i eksplorację. Jeśli Twoi uczniowie mogą samodzielnie dotrzeć do tematu, będzie on bardziej rezonować.

Dorośli uczniowie mają znacznie mniej czasu

Wykonywanie zadań powinno być możliwie wygodne. Uczniowie dorośli są dużo bardziej zajęci niż uczniowie tradycyjni. Mają pracę, rodziny i niezliczone inne zobowiązania do wykonania. Oznacza to, że zadania powinny być wygodne do przygotowania. Małe bloki tekstu, listy punktowane i listy numerowane mogą sprawić, że treść będzie o wiele bardziej strawna niż długie odczyty. Niektóre zadania można nawet wykonywać za pomocą urządzeń mobilnych, aby uczniowie mogli je dokończyć w dowolnym miejscu. Kiedy oferujesz więcej możliwości studentom do ukończenia zadań, są bardziej skłonni do ich wykonywania. Szybka ocena jest istotna. Jeśli uczniowie popełnią błąd, natychmiastowa informacja zwrotna może znacznie zwiększyć efektywność lekcji. Gdy uczniowie nie są w stanie pojąć koncepcji, proponują alternatywne podejście lub wyjaśnienie. Daje to uczniom szansę popełnienia błędów, ale szybko uczyć się z nich. Oczekiwanie zbyt długo na udzielanie informacji zwrotnych nigdy nie jest zalecane, ale szczególnie podczas nauczania dorosłych. Może to prowadzić do utraty szans. Zrozumienie, jak uczyć dorosłych jest podstawą. Im większy nacisk zostanie położony na kształcenie dorosłych, tym większe będzie zapotrzebowanie na nauczycieli przeszkolonych w praktyce. W Akademii „WAP” nasi specjaliści w kształceniu dorosłych i szkoleniach przygotowują administratorów, nauczycieli i trenerów do kariery w metodach kształcenia dorosłych. Ten program jest idealny dla osób zainteresowanych wszelkiego rodzaju edukacją dorosłych, zarówno w szkolnictwie wyższym, szkoleniach korporacyjnych, jak i pozaszkolnej edukacji dorosłych.

Jakie są korzyści z rozpoczęcia nauki jako dorosły?

• nauka pozwala utrzymać umysł w świetnej kondycji,

• znacznie poprawia pamięć,

• podnosi pewność siebie,

• daje sposobność poznania nowych rzeczy za niewielkie pieniądze lub za darmo

• daje satysfakcję i poczucie spełnienia,

• umożliwia poznanie osób o takich samych zainteresowaniach,

• pozwala ciekawie wykorzystać nowe umiejętności